Algemene Verkoop en Leveringsvoorwaarden Signpost B.V. 2025
Artikel 1 – Definities
1.1 In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
• “Opdrachtnemer”: de partij die producten en/of diensten levert aan Opdrachtgever.
• “Opdrachtgever”: de wederpartij die producten en/of diensten afneemt van Opdrachtnemer.
• “Opdracht”: elk verzoek tot het verrichten van werkzaamheden of het leveren van producten en/of diensten.
• “Werkzaamheden”: het vervaardigen, afleveren, installeren, plaatsen en/of (af)bouwen van signs, waaronder mede alle werkzaamheden die binnen Signpost B.V. worden verricht.
• “Producten”: alle goederen en diensten die onderwerp vormen van de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, leveringen en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk door opdrachtnemer zijn bevestigd.
2.3 Algemene voorwaarden van de opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 3 – Offertes, aanbiedingen en overeenkomsten
3.1 Alle offertes, voorcalculaties, aanbiedingen en soortgelijke mededelingen van opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend en kunnen uitsluitend zonder wijzigingen worden aanvaard. Een aanbod wordt in ieder geval geacht te zijn verworpen indien het niet binnen één maand is aanvaard.
3.2 Een overeenkomst komt tot stand na schriftelijke aanvaarding door opdrachtnemer of zodra opdrachtnemer met de uitvoering is begonnen.
3.3 Wijzigingen in de overeenkomst zijn slechts geldig indien deze schriftelijk door beide partijen zijn bevestigd.
3.4 Offertes van de opdrachtnemer zijn gebaseerd op de door opdrachtgever verstrekte gegevens. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij alle relevante informatie naar beste weten en vermogen heeft verstrekt.
3.5 Alle bij een offerte behorende documenten (zoals ontwerpen, tekeningen, technische beschrijven en dergelijke) zijn zo nauwkeurig mogelijk opgesteld, maar blijven vrijblijvend. Deze documenten zijn en blijven het (intellectueel) eigendom van opdrachtnemer.
Artikel 4 – Totstandkoming van overeenkomsten en wijzigingen in gegeven opdrachten
4.1 De overeenkomst komt tot stand zodra opdrachtnemer mondeling of schriftelijk heeft bevestigd dat hij de verleende opdracht aanvaardt. Vanaf dat moment ontstaan de uit de overeenkomst voortvloeiende verbintenissen van beide partijen.
4.2 De opdrachtgever draagt het risico van het niet, niet juist, niet tijdig of niet volledig ontvangen door de opdrachtnemer van zijn mededelingen,
4.3 Voor zover onduidelijkheid mocht ontstaan over de inhoud van de gegeven opdracht en de aanvaarding daarvan, worden de door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden geacht overeen te komen met de inhoud en strekking van de opdracht.
4.4 De opdrachtgever zorgt tijdig voor de benodigde aansluitmogelijkheden voor energie ten behoeve van het werk en het testen daarvan. De kosten van deze energie komen voor rekening van de opdrachtgever.
4.5 Opdrachtnemer mag aanvullende werkzaamheden uitvoeren die niet in de oorspronkelijke opdracht of aanvaarding zijn vermeld en deze in rekening brengen, indien deze werkzaamheden in het belang zijn van de opdrachtgever en/of bijdragen aan een goede uitvoering van de opdracht. Opdrachtnemer informeert de opdrachtgever onverwijld na uitvoering van dergelijke aanvullende werkzaamheden.
4.6 De opdrachtnemer zal binnen redelijke grenzen meewerken aan wijzigingen in de opdracht, mits de inhoud van de door hem te leveren prestatie niet wezenlijk afwijkt van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie.
Artikel 5 – Opzegging en annulering
5.1 Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst op te zeggen, indien één van de volgende situaties zich voordoet:
• Opdrachtgever verkeert in staat van faillissement, vraagt surseance van betaling aan of krijgt deze verleend;
• Opdrachtgever laat opeisbare schulden onbetaald;
• Opdrachtgever gaat tot liquidatie over verplaatst zijn vaste woon- of vestigingsplaats naar het buitenland;
• Er wordt beslag gelegd op (een deel van) het vermogen van opdrachtgever, of opdrachtgever wordt onder curatele gesteld of verliest anderszins de beschikkingsbevoegdheid over (een deel van) zijn vermogen;
• Opdrachtgever heeft naar het oordeel van opdrachtnemer onvoldoende zekerheid gesteld voor de nakoming van zijn bestaande of toekomstige verplichtingen uit de overeenkomst.
5.2 De opdrachtgever mag een overeenkomst annuleren totdat de opdrachtnemer met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen, mits hij de opdrachtnemer hiervoor ontstane schade vergoedt. Onder deze schade wordt mede verstaan de gederfde winst van de opdrachtnemer en de kosten die opdrachtnemer ter voorbereiding heeft gemaakt, zoals kosten voor gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeschakelde diensten en opslag van materialen.
Artikel 6 – Gegevens en zaken opdrachtgever; Risico
6.1 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat gegevens en zaken die de opdrachtnemer nodig acht voor een correcte uitvoering van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm aan de opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld.
6.2 De opdrachtgever behoudt zelf een kopie – en indien mogelijk het origineel – van kopieën, tekeningen, ontwerpen, foto’s of andere informatiedragers die aan opdrachtnemer worden overhandigd.
6.3 De opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten zolang de in lid 6.1 genoemde verplichtingen niet zijn nagekomen.
6.4 Indien de opdrachtgever niet voldoet aan de in lid 6.1 genoemde verplichting, is de opdrachtnemer gerechtigd de opdracht zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen of terug te geven.
6.5 Op verzoek van de opdrachtgever worden, behoudens het bepaalde in artikel 17, ter beschikking gestelde gegevens en zaken na voltooiing van de opdracht geretourneerd.
6.6 De opdrachtnemer zal zorgvuldig omgaan met de aan hem toevertrouwde gegevens en zaken. Tenzij de opdrachtgever het tegendeel aantoont, wordt aangenomen dat de opdrachtnemer aan deze zorgplicht heeft voldaan.
6.7 Het risico van beschadiging of verlies van opgeslagen gegevens en zaken, bij de opdrachtnemer of bij derden, ligt bij de opdrachtgever, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de opdrachtnemer.
6.8 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden met betrekking tot beschadiging of verlies van de hiervoor bedoelde gegevens en zaken.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
7.1 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade als gevolg van het niet, niet tijdig of niet volledig uitvoeren van de opdracht, tenzij sprake is van een toerekenbare tekortkoming die onder de gegeven omstandigheden bij normaal vakmanschap en bedrijfsvoering voorkomen had moeten worden. In dat geval is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de (aansprakelijkheid) verzekering van de opdrachtnemer wordt uitgekeerd.
7.2 De opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van de opdrachtgever naar eigen redelijk inzicht te verhelpen of te beperken.
7.3 De opdrachtgever moet zijn recht om de opdrachtnemer aansprakelijk te stellen voor de in lid 7.1 bedoelde schade uiterlijk één jaar na het ontstaan daarvan hebben uitgeoefend.
7.4 Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor diefstal van, schade aan, of schade door motorrijtuigen en andere zaken van opdrachtgever die zich bij de opdrachtnemer bevinden, is uitgesloten, tenzij de opdrachtnemer hiervoor verzekerd is. In dat geval is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering van de opdrachtnemer wordt uitgekeerd voor aanspraken die niet op basis van dit artikel in aanmerking komen voor vergoeding.
7.5 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor reeds bestaande schade, gebreken, deuken of andere onvolkomenheden aan aangeleverde voertuigen, muren, materialen of andere zaken die bij of in het kader van de uitvoering van de opdracht worden gebruikt of bewerkt. Eventuele eerder aanwezige schade komt volledig voor risico van de opdrachtgever, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door toedoen van de opdrachtnemer is ontstaan.
7.6 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade aan de lak, waaronder mede begrepen het geheel of gedeeltelijk loslaten van de lak, voor zover deze schade ontstaat in verband met of als gevolg van het verwijderen of aanbrengen van de belettering.
7.7 Het risico van vertraging, beschadiging of verlies van zaken en/of gegevens tijdens vervoer of verzending is steeds voor de opdrachtgever, ongeacht of het vervoer of de verzending wordt uitgevoerd door of namens de opdrachtgever, de opdrachtnemer of derden, behalve indien er sprake is van opzet of grove schuld van de opdrachtnemer. Onder vervoer en verzending wordt mede begrepen elektronische verzending.
7.8 Indien de opdrachtgever veranderingen aanbrengt in, aan of op door de opdrachtnemer vervaardigde zaken, of deze zaken zonder overleg met de opdrachtnemer aanbrengt op of aan andere zaken, wordt eventuele daarna optredende schade (behoudens tegenbewijs van de opdrachtgever) geacht door deze verandering te zijn veroorzaakt en komt deze volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever.
7.9 Indien de opdrachtgever de door de opdrachtnemer te leveren zaken en/of gegevens niet binnen dertig dagen na beëindiging van de opdracht en betaling van het ter zake verschuldigde in ontvangst neemt, worden deze vanaf dat moment voor rekening en risico van de opdrachtgever opgeslagen.
7.10 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die direct of indirect samenhangen met de uit de opdracht voortvloeiende werkzaamheden of leveringen.
7.11 De opdrachtgever mag de zaken en/of gegevens niet retour zenden aan de opdrachtnemer, tenzij de opdrachtnemer hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
Artikel 8 – Wijze van uitvoering opdracht
8.1 De opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit met zorg en in overeenstemming met goed vakmanschap. De opdrachtnemer bepaalt de wijze van uitvoering. Op verzoek van de opdrachtgever verstrekt de opdrachtnemer informatie over de uitvoering, voor zover dit redelijkerwijs van hem verlangd kan worden.
8.2 Indien de opdracht het plaatsen of bevestigen van constructies, reclameborden, lichtbakken e.d. betreft, zorgt de opdrachtgever ervoor dat eventueel benodigde vergunningen tijdig zijn verleend en dat aan alle overige wettelijke of andere vereisten is voldaan, vóór de datum waarop de werkzaamheden aanvang nemen. De vergunningssituatie ligt volledig in de risicosfeer van de opdrachtgever; de opdrachtnemer is hiervoor niet verantwoordelijk.
8.3 De opdrachtgever staat ervoor in dat de zaken waaraan of waarop in de opdracht begrepen zaken moeten worden aangebracht, hiervoor geschikt en/of voorbereid zijn. De opdrachtgever heeft hierin een eigen onderzoeks- en zorgplicht; de opdrachtnemer heeft geen taak of verantwoordelijkheid in deze en evenmin een eigen onderzoeksplicht. Met betrekking tot inherent kwetsbare zaken, zoals bijvoorbeeld ruiten, geldt dat bij of kort na de met de opdracht samenhangende werkzaamheden optredende beschadigingen geacht worden te zijn veroorzaakt door de ongeschiktheid van die zaken voor de opdracht en niet door de wijze van uitvoering. De opdrachtgever erkent dat het resultaat van de werkzaamheden en leveringen kan variëren afhankelijk van de omgevings-temperatuur en het oppervlak waarop de sign wordt aangebracht.
8.4 De opdrachtgever garandeert dat in de grond waarin stellages worden geplaatst, geen kabels, leidingen, buizen, funderingen of andere obstakels aanwezig zijn. De opdrachtnemer is hiervoor niet verantwoordelijk en heeft geen onderzoeksplicht.
Rondom de stellage moet uit veiligheid minimaal anderhalf keer de hoogte van de stellage afstand tot de openbare weg worden aangehouden. Het terrein moet vlak, verhard en vrij van obstakels of begroeiing zijn. De opdrachtnemer mag hinderlijke objecten verwijderen zonder toestemming; de kosten hiervan komen als meerwerk voor rekening van de opdrachtgever. Indien de opdrachtnemer werkt met door de opdrachtgever aangeleverde materialen of halffabricaten, is dat volledig voor risico van de opdrachtgever, inclusief eigenschappen zoals hechting, slijtvastheid of kleurvastheid.
8.5 De opdrachtgever dient de opdrachtnemer te informeren over bijzondere risico’s of moeilijkheden bij het bewerken of bedrukken van door hem aangeleverde materialen of producten.
8.6 De opdrachtnemer mag (delen van) de opdracht zonder voorafgaand overleg uitbesteden aan derden, mits dit de kwaliteit of voortgang van de opdracht niet belemmert.
8.7 Indien de opdrachtnemer vaststelt dat niet aan de voorwaarden uit lid 8.3 is voldaan, mag hij de uitvoering van de opdracht opschorten. Dit geschiedt volledig voor risico van de opdrachtgever. Hieruit volgt geen onderzoeksplicht voor de opdrachtnemer.
Artikel 9 – Overmacht
9.1 Indien de opdrachtnemer door overmacht zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet volledig kan nakomen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat de opdrachtnemer redelijkerwijs in staat is deze alsnog na te komen.
Onder overmacht wordt verstaan iedere van de wil van de opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid waardoor nakoming tijdelijk of blijvend onmogelijk is, waaronder in ieder geval begrepen: oorlog, terrorisme, mobilisatie, oproer, brand, natuurgeweld, pandemieën, overheidsmaatregelen, werkstakingen, transportbelemmeringen, defecten aan machines, storingen in energie- of datalevering, of het uitblijven van leveringen door derden, zowel bij de opdrachtnemer zelf als bij ingeschakelde derden.
9.2 Indien door overheidsvoorschriften, veiligheidsredenen of andere omstandigheden in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden verlangd dat hij de opdracht uitvoert, mag hij zijn verplichtingen opschorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden.
9.3 In situaties zoals genoemd in lid 9.1 en lid 9.2, kan de opdrachtgever de overeenkomst niet geheel of gedeeltelijk ontbinden en is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor enige schadevergoeding.
Artikel 10 – Ontwerpen, tests en proeven
10.1 De opdrachtgever dient ontwerpen, tests, (proef)drukken en (proef)modellen die ter controle zijn overgelegd zorgvuldig en zo spoedig mogelijk te controleren op fouten of gebreken en zijn reactie aan de opdrachtnemer kenbaar te maken.
10.2 Goedkeuring door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de opdrachtnemer de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden overeenkomstig de opdracht heeft uitgevoerd.
10.3 Indien de opdrachtgever niet voldoet aan zijn in lid 10.1 genoemde verplichting, geldt dit als goedkeuring in de zin van lid 10.2.
10.4 Ontwerpen, tests, proeven of modellen die op verzoek van de opdrachtgever zijn vervaardigd, worden afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen dat deze kosten bij de prijs zijn inbegrepen.
Artikel 11 – Auteursrechten etc.
11.1 De opdrachtgever garandeert dat door de uitvoering van de opdracht geen inbreuk wordt gemaakt op auteursrechten, modelrechten, merkrechten of andere intellectuele-eigendomsrechten van derden. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer, zowel in als buiten rechte, tegen alle aanspraken van derden en tegen alle kosten die verband houden met de verdediging daartegen.
11.2 Alle bij de uitvoering van de opdracht tot stand gekomen zaken en werken worden geacht geheel en uitsluitend volgens de inzichten van de opdrachtnemer te zijn vervaardigd. De opdrachtnemer is derhalve uitsluitend rechthebbende op alle auteursrechten en overige intellectuele-eigendomsrechten die ontstaan op de bij de uitvoering van de opdracht vervaardigde zaken en werken, evenals op de in de opdracht bedoelde eindproducten. Alle intellectuele-eigendomsrechten op van de opdrachtnemer afkomstige of door hem gebruikte werkwijzen, adviezen, concepten of andere materialen behoren zowel tijdens als na de uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk aan de opdrachtnemer toe, ongeacht het aandeel van de opdrachtgever of door hem ingeschakelde derden in de totstandkoming daarvan. Het bepaalde in dit lid geldt ook indien deze werkzaamheden of zaken als afzonderlijke posten zijn opgenomen in de offerte, het aanbod of op de factuur.
11.3 De opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een gebruiksrecht, beperkt tot de in de opdracht omschreven en opgeleverde zaken en/of gegevens. Het resultaat van de werkzaamheden waarop intellectuele-eigendomsrechten zijn ontstaan, mag noch aan derden ter bewerking of verveelvoudiging worden verstrekt, noch door de opdrachtgever zelf worden bewerkt of verveelvoudigd. De uitoefening van deze rechten – met inbegrip van openbaarmaking of overdracht van gegevens – is zowel tijdens als na de uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk uitsluitend aan de opdrachtnemer voorbehouden.
11.4 Bij overtreding van het in lid 11.3 bepaalde verbeurt de opdrachtgever aan de opdrachtnemer een onmiddellijk opeisbare boete van € 2.000 per overtreding, alsmede € 250 per dag (of gedeelte daarvan) dat de overtreding voortduurt, zonder dat een ingebrekestelling vereist is, en onverminderd het recht van de opdrachtnemer op volledige schadevergoeding.
Artikel 12 – Prijzen; Declaratie en kosten
12.1 Offertes zijn kosteloos, tenzij daarvoor specifiek onderzoek noodzakelijk is. In dat geval verstrekt de opdrachtnemer vooraf een opgave van de verwachte omvang van deze werkzaamheden en de bijbehorende kosten.
12.2 Het bedrag dat de opdrachtnemer in rekening brengt voor zijn verrichte werkzaamheden wordt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, berekend op basis van zijn gebruikelijke tarieven. Indien de opdracht ontwerpwerkzaamheden omvat, worden ook alle werkzaamheden in verband met de voorbereiding daarvan in rekening gebracht.
12.3 Kosten voortvloeiende uit of verband houdende met aanvullingen wijzingen van de opdracht zijn voor rekening van de opdrachtgever.
12.4 De door de opdrachtnemer gemaakte kosten worden, in geval van kosten als bedoeld in lid 12.3 en van kosten verband houdend met meerwerk, met een redelijke opslag van behandelingskosten aan de opdrachtgever doorberekend. Deze kosten kunnen onder meer bestaan uit prijzen van te verwerken materialen, kosten van ingeschakelde derden en vervoer-, verzend- en verzekeringskosten.
12.5 Meer- of minderleveringen tot maximaal tien procent van het overeengekomen aantal zijn toegestaan. Het daadwerkelijke geleverde aantal wordt in rekening gebracht.
12.6 Alle tarieven zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting en andere door de overheid opgelegde heffingen. Deze worden afzonderlijk vermeld op de factuur en komen voor rekening van de opdrachtgever.
12.7 Indien na het tot stand komen van de overeenkomst, maar vóór voor het overeengekomen tijdstip van levering, door bij het sluiten van de overeenkomst nog onbekende omstandigheden, prijzen van hulpmaterialen, lonen of andere prijsbepalende factoren wijzigen, mag de opdrachtnemer de overeengekomen tarieven zonder overleg met de opdrachtgever aanpassen, met maximaal tien procent. Indien de aanpassing groter is dan tien procent, vindt eerst overleg met de opdrachtgever plaats, waarbij partijen kunnen besluiten tot herziening of beëindiging van de opdracht.
12.8 Indien de opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschort of beëindigt, heeft hij recht op volledige betaling van alle tot op dat moment verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
Artikel 13 – Halffabricaten, productiemiddelen, door opdrachtgever aangeleverd materiaal etc.
13.1 De opdrachtnemer is niet verplicht hulpmiddelen, productiemiddelen, halffabricaten en andere zaken die in het kader van de uitvoering van de opdracht zijn ontstaan, en waarvan de levering aan de opdrachtgever niet uitdrukkelijk is overeengekomen, aan de opdrachtgever af te geven.
13.2 De in lid 13.1 bedoelde zaken blijven eigendom van de opdrachtnemer, ook indien deze als afzonderlijke post in de offerte, het aanbod of op de factuur zijn vermeld.
13.3 De opdrachtnemer is niet verplicht de in lid 13.1 bedoelde zaken, noch resten zoals snijafval of dergelijke van door de opdrachtgever aangeleverd materiaal en producten, te bewaren, tenzij hierover schriftelijk andere afspraken zijn gemaakt. In dat geval is de bewaarplicht beperkt tot maximaal zes maanden en zonder enige garantie van de opdrachtnemer ten aanzien van de geschiktheid voor herhaald gebruik.
Artikel 14 – Aflevering en leveringstermijn
14.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, vindt de aflevering plaats in het bedrijf van de opdrachtnemer.
14.2 Door de opdrachtnemer opgegeven (af)leveringstermijnen zijn slechts indicatief, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn is overeengekomen. Ook bij een overeengekomen uiterste termijn raakt de opdrachtnemer eerst in verzuim nadat hij schriftelijk in gebreke is gesteld.
14.3 De verplichting van de opdrachtnemer om een overeengekomen uiterste termijn na te komen vervalt indien en zodra de opdrachtgever de opdracht wijzigt, tenzij het gaat om een wijziging van geringe betekenis of met een zeer beperkte vertraging waardoor de oorspronkelijke planning redelijkerwijs niet hoeft te worden aangepast.
14.4 De opdrachtgever dient loyaal mee te werken aan een tijdige aflevering. Indien hij dit nalaat, is de opdrachtnemer niet langer gebonden aan de afgesproken (levering)termijnen. Dat geldt eveneens indien de opdrachtgever zijn verplichtingen zoals genoemd in de artikelen 9 en 17 niet nakomt, evenals in de situatie zoals beschreven in de artikelen 4,8 en 18.
Artikel 15 – Onderzoek bij aflevering; afwijkingen
15.1 De opdrachtgever dient meteen na de voltooiing van de werkzaamheden of na de aflevering van zaken en/of gegevens te controleren of de prestatie van de opdrachtnemer deugdelijk is en overeenkomt met de opdracht.
15.2 De prestatie van de opdrachtnemer geldt tussen partijen steeds als deugdelijk en in overeenstemming met de opdracht indien de opdrachtgever na aflevering het geleverde of een gedeelte daarvan in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, of heeft doen gebruiken of verwerken.
15.3 Dit artikel geldt eveneens voor opdrachten die (de)monteren of vervoer van zaken omvatten.
15.4 Afwijkingen van geringe betekenis – waaronder kleurverschillen en verschillen in schermweergave – van de in de opdracht omschreven prestatie of van een ontwerp, (proef)afdruk, (proef)model of test, leiden niet tot enige wijziging in de verplichtingen van partijen en vormen geen grond voor bijvoorbeeld afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.
15.5 Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of slechts een ondergeschikte invloed hebben op de bruikbaarheid en (gebruiks-)waarde van het (af)geleverde, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.
Artikel 16 – Reclamering
16.1 De opdrachtgever moet een klacht over de door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, (af)geleverde zaken of het factuurbedrag binnen zeven dagen na de dag van aflevering, respectievelijk de factuurdatum, schriftelijk aan de opdrachtnemer melden. Indien bij aflevering of montage gebruik is gemaakt van een steiger of hoogwerker, dient de klacht in beginsel vóór verwijdering daarvan te worden gemeld.
16.2 Indien de opdrachtgever een gebrek redelijkerwijze niet binnen de in lid 16.1 genoemde termijn kon ontdekken, moet hij binnen zeven dagen nadat hij het gebrek redelijkerwijs wel had kunnen ontdekken, schriftelijk reclameren, en daarbij gemotiveerd aangeven waarom het gebrek niet eerder kon worden opgemerkt.
16.3 Na het verstrijken van de termijnen genoemd in lid 16.1 en lid 16.2 vervalt ieder recht op reclamering.
16.4 In de situatie genoemd in artikel 15, lid 2 en lid 3, heeft de opdrachtgever nimmer recht op reclamering.
16.5 Reclamatie schort de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
16.6 In geval van een gegronde klacht heeft de opdrachtnemer het recht te kiezen tussen:
(i) aanpassing van het bedrag van zijn declaratie; of
(ii) herstel of opnieuw uitvoeren van de afgekeurde werkzaamheden, dan wel vervanging of aanpassing van (het gebrekkige of beschadigde deel van) de geleverde zaken, eventueel onder de ontbindende voorwaarde dat deze zaken binnen één week na mededeling aan de opdrachtnemer worden geretourneerd.
Artikel 17 – Garantie
17.1 Van elke garantie op door de opdrachtnemer geleverde zaken of werken zijn uitdrukkelijk uitgesloten: normale slijtage (waaronder verkleuring, krijtvorming of vermindering van glans), verminderde gebruiksmogelijkheden of afnemende compatibiliteit door technische ontwikkelingen of andere oorzaken, schade ontstaan bij of na het aanbrengen van (zelfklevende) materialen door de opdrachtgever zelf, schade door ondeskundig of onzorgvuldig gebruik, en schade die ontstaat na of als gevolg van door de opdrachtgever na levering aangebrachte wijzigingen. De opdrachtnemer garandeert de deugdelijkheid van de constructie van geleverde zaken gedurende maximaal drie maanden na aflevering, doch nimmer verderstrekkend dan de door zijn toeleverancier aan de opdrachtnemer zelf verstrekte garantie.
17.2 De garantie op door de opdrachtnemer geleverde, maar door derden vervaardigde zaken of werken, strekt niet verder dan de garantie die deze derden aan de opdrachtnemer hebben verleend.
17.3 Kosten van hulpmiddelen zoals steigers of hoogwerkers die nodig zijn voor garantiewerkzaamheden vallen niet onder de garantie en zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 18 – Betaling
18.1 De opdrachtnemer bepaalt de betalingsvoorwaarden. Hij mag een volledige of gedeeltelijke aanbetaling verlangen voordat hij met de uitvoering van de opdracht begint, of betaling in termijnen eisen.
18.2 De opdrachtnemer kan ervoor kiezen facturen per e-mail te verzenden of beschikbaar te stellen via een digitale betaalomgeving.
18.3 De betalingstermijn van facturen is acht dagen. De opdrachtgever is niet bevoegd om zijn betalingsverplichtingen op te schorten of te verrekenen met enige vordering op de opdrachtnemer, tenzij die vordering onherroepelijk in rechte is vastgesteld of door de opdrachtnemer schriftelijk is erkend.
18.4 Betaling geldt pas als voltooid zodra de opdrachtnemer van zijn bank een bevestiging van bijschrijving op de op de factuur vermelde bankrekening heeft ontvangen. Indien de opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn volledig betaalt, raakt hij van rechtswege in verzuim en worden alle vorderingen van de opdrachtnemer direct opeisbaar. De opdrachtgever is vanaf dat moment, zonder dat een sommatie of ingebrekestelling vereist is, de wettelijke (handels)rente verschuldigd over het gehele opeisbare bedrag, onverminderd de verdere rechten van de opdrachtnemer.
18.5 Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, mag de opdrachtnemer, met een beroep op de onzekerheidsexceptie (art. 6:263 BW) de (verdere) uitvoering van iedere opdracht opschorten.
18.6 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die verband houden met de inning van enige vordering, komen voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden forfaitair gesteld op 15% van het verschuldigde bedrag exclusief btw, met een minimum van € 250.
18.7 Betalingen worden allereerst aangewend ter voldoening van vervallen rente en incassokosten, en vervolgens ter delging van de oudste openstaande factuur.
18.8 De in de lid 4 en lid 6 genoemde verhogingen komen uitsluitend in de plaats van vergoeding van vertragingsschade. Daarnaast kan schadevergoeding op grond van de wet verschuldigd zijn.
18.9 Nakoming van de betalingsverplichtingen geldt voor ieder van de hoofdelijk of anderszins verbonden opdrachtgevers, ongeacht de tenaamstelling van de factuur.
Artikel 19 – Retentierecht, eigendomsvoorbehoud, en pandrecht
19.1 De opdrachtnemer is gerechtigd zaken van de opdrachtgever die hij onder zich heeft, alsmede zaken die door de opdrachtnemer in opdracht van de opdrachtgever zijn vervaardigd of samengesteld, onder zich te houden totdat de opdrachtgever al zijn verplichtingen jegens de opdrachtnemer volledig is nagekomen.
19.2 Het eigendom van door de opdrachtnemer geleverde zaken blijft bij de opdrachtnemer totdat de opdrachtgever al zijn verplichtingen jegens de opdrachtnemer volledig is nagekomen. Tot dat moment mag de opdrachtgever niet over deze zaken beschikken. De opdrachtnemer mag op of aan onroerende zaken een aanduiding aanbrengen om het eigendomsvoorbehoud kenbaar te maken.
19.3 Door het verstrekken van een opdracht verleent de opdrachtgever aan de opdrachtnemer een pandrecht op alle zaken en gegevens die de opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking stelt, tot zekerheid voor al hetgeen de opdrachtgever, uit welke hoofde dan ook, aan de opdrachtnemer verschuldigd is of zal zijn, inclusief niet-opeisbare of voorwaardelijke schulden.
Artikel 20 – Varia
20.1 Op alle offertes, aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten, alsmede op eventuele daaruit voortvloeiende geschillen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Offertes, aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten worden geacht in Nederland te zijn gedaan, gegeven, gesloten en uitgevoerd.
20.2 Een geschil wordt geacht aanwezig te zijn zodra een van de partijen dat stelt.
20.3 Uitsluitend de rechtbank in het arrondissement waar de opdrachtnemer gevestigd is, is bevoegd om kennis te nemen van geschillen, tenzij het geschil tot de bevoegdheid van de kantonrechter behoort.